söndag 30 december 2012

Nya dagstursryggsäcken provpackad

Det blev till slut en LowePro Sport 200 AW. Jag har provpackat den idag för att se hur pass funktionell den är och enligt mitt behov så passar den helt perfekt.

Den är oerhört lätt och känns oerhört rejäl trots det lätta material som den är tillverkad av. Med sina väl genomtänkta axelremmar och med avlastningsbältet för midjan så är den väldigt bekväm att bära.
I det skyddade (vadderade) utrymmet som man enkelt kommer åt från sidan ryms ledigt min  iCom IC-703 inkl mic och  spänningskablar.

I ytterfickan får jag plats med mera kabel, trådantenn och ev linor ex. för antennupphängning.
I det övre utrymmer (under locket) får jag plats med en flaska läskande vatten för varma dagar eller en termos med Kaffe, te eller choklad kalla dagar. 
Det ryms även en smörgåslåda...
...och ett 9Ah gelbatteri.  (Förutom vattenflaskan , matlådan och batteriet så ryms även en varm tröja eller ett regnställ av lättviktstyp.)
På utsidan finns en ficka som lätt rymmer en större smartphone.....
...men för åtkomlighet, fukt och övrigt skydd så skulle jag för min mobil föredra en av de två fickor  med blixtlås som  finns lättåtkomligt på midjebältet.
Det finns även ett stort lite mera skyddat utrymme mot ryggen för exempelvis en camelback  för vätska eller som i mitt fall en surfplatta för loggning. (Det går naturligtvis lika bra att placera analoga skrivmtrl i den fickan ;-) )

I botten på säckens utsida finns ett fack med ett regnskydd för blöta dagar.

Så, det var en kort beskrivning av min nya ryggsäck för dagturer. Hoppas att det gav en liten hum om dess funktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar